Változás a praxisjog, ügyelet és a védőnői rendszer szabályaiban

2022. december 21-én került kihirdetésre a 2022. évi LXXIII. törvényben az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvénycsomag, amely 2023. január 1-jétől új szabályokat vezet be a praxis elidegenítésére vonatkozóan, az állami szerepvállalásnál a praxiskörzetek meghatározása kapcsán, az ügyeleti rendszernél és az alapellátásban előírt feltételeknek megfelelő szoftver használatára. A fentiekről szóló új szabályokat foglaljuk össze az alábbiakban.

Praxisjog elidegenítés

A praxisjog elidegenítésére vonatkozó szándékát az azt elidegeníteni kívánó személy – és ha van praxisjogot megszerezni kívánó orvos, akkor ezen orvost is megjelölve – bejelenti a praxiskezelőnek és az adott praxisjoggal érintett települési önkormányzatnak. A módosítás alapján, ha a települési önkormányzat nem szándékozik a praxisjogot megszerezni kívánó orvossal feladat-ellátási szerződést kötni, úgy a települési önkormányzat, valamint a praxiskezelő jelöl meg más, a praxisjogot megszerezni kívánó orvost. 
Figyelemmel kell lenni arra, hogy a praxiskezelő kizárólag akkor jelölhet az önkormányzat véleményének kikérését követően más orvost, ha azt jogszabályban meghatározott ellátásbiztonsági és gazdaságossági szempontok indokolják, és az ezeknek megfelelő orvost az érintett önkormányzat(ok) a javaslattételt követő 6 hónapon belül sem jelöli(k) meg.
A törvény indokolása rögzíti, hogy a fenti szabály 2023. január 1. napján meglévő praxisjogokat és a feladat-ellátási szerződés szerinti jogokat és kötelezettségeket – a praxisjog elidegenítéséig vagy megszűnéséig, illetve a körzetnek az egészségügyi alapellátásról szóló törvény szerinti átalakításáig – nem érintik. 

Praxis körzetek kialakítása

Az egészségügyi alapellátási körzetek kialakítása önkormányzati feladat helyett állami feladattá válik, amelyet a praxiskezelő végez. A praxiskezelő jogszabályban meghatározott szempontok alapján, a települési önkormányzatok bevonásával alakítja ki az egészségügyi alapellátások körzeteit. A körzetek megállapítása és kialakítása során a praxiskezelő kikéri a működési engedély kiadására hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szerv és az egészségbiztosítási szerv véleményét is, amelyet – a jogszabály alapján – szükség szerint figyelembe vesz.
Ha a települési önkormányzat a fentiek szerinti körzet kialakítását követően a jogszabály által megállapított határidőben nem köti meg az érintett alapellátásra vonatkozó feladat-ellátási szerződést vagy azt az új körzet területének megfelelően nem módosítja, akkor a korábban hatályos feladatellátási szerződés hatályát veszti, illetve a feladatellátási szerződést az egészségügyi szolgáltatóval a praxiskezelő fogja köti meg. Ez utóbbi esetben a települési önkormányzatnak lehetősége van arra, hogy kezdeményezésére – ha a települési önkormányzat és az alapellátást végző szolgáltató megállapodott az alapellátás feltételeiről, és a megállapodás megfelel jogszabályban meghatározott ellátásbiztonsági szempontoknak – a praxiskezelővel megkötött a feladatellátási szerződés megszüntetésre kerül és a települési önkormányzat köti meg a feladatellátási szerződést.
Megjegyzés: 6 hónapja tartósan betöltetlen háziorvosi körzet tekintetében a praxiskezelő jogszabályban meghatározott ellátásbiztonsági szempontok figyelembevételével, a települési önkormányzatok bevonásával jogszabályban meghatározott módon gondoskodik a háziorvosi feladatok ellátásának biztosításáról. 

Ügyelet

Az állami mentőszolgálat gondoskodik az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátásról. Ez alól kivételt képez az alapellátáshoz kapcsolódó fogorvosi ügyeleti ellátása, valamint Budapest területén az alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátása, amelyről a települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik.

Informatikai rendszer használata

A hatályos szabály alapján a háziorvos személyes és folyamatos orvosi ellátást nyújt az egészségi állapot megőrzése, a betegségek megelőzése, korai felismerése és gyógyítása, valamint az egészségfejlesztés céljából. Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény módosítása rögzíti, hogy a háziorvos fenti feladatokra, valamint az egészségügyi szakrendszerekkel történő folyamatos kapcsolattartásra a miniszter rendeletében meghatározott feltételeknek megfelelő informatikai rendszert használja. Azaz miniszteri rendelet fogja meghatározni, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie a háziorvosi informatikai rendszernek.

Védőnői rendszer átszervezése

Végezetül meg kell említeni, hogy 2023. július 1-jétől elkerül az önkormányzatoktól a védőnői feladatok ellátásszervezése, és ezáltal ezen a területen is állami irányítás valósul meg. 2023. július 1-jét követően az állam az egészségügyi alapellátás körében – a települési önkormányzattal együttműködésben – gondoskodik a védőnői ellátásról. 
A védőnői ellátás biztosító állami intézményfenntartó szerv – az irányító vármegyei intézmény útján – a települési önkormányzat részére tájékoztatásul megküldi a védőnői ellátás megszervezésével összefüggő, a személyi és a tárgyi feltételek biztosítására vonatkozó döntéseket. Lehetőség lesz arra, hogy az állami intézményfenntartó szerv az ellátás jogszabályban előírt tárgyi feltételeit az állam a települési önkormányzattal kötött megállapodás útján biztosítsa. 
Mindezek alapján a települési önkormányzat által a védőnői ellátás biztosítása érdekében 2023. július 1-jét megelőzően megkötött szerződések 2023. június 30.-i nappal hatályukat vesztik.