A védelmi igazgatás helyi szerveinek feladatai

A polgármesterek védekezéssel kapcsolatos feladatait, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás szerveire (területi védelmi bizottság, helyi védelmi bizottság) vonatkozó előírásokat a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény helyett 2022. november 1-étől a Vbö. állapítja meg. Az új törvény – több más újítás mellett – újraszabályozta a védelmi és biztonsági igazgatás szintjeit is.

Szerző: dr. Balás Endre

A védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.) átalakította a különleges jogrendre való felkészülésre és a védekezésre, válságkezelésre vonatkozó szabályokat. 

A védelmi és biztonsági igazgatás szerveinek felépítése a jövőben is hierarchikus marad, a területi védelmi bizottságoknak alárendelten működnek a helyi védelmi bizottságok, amelyek alárendeltségébe tartoznak – a védelmi és biztonsági igazgatás tekintetében – a települési és kerületi polgármesterek. A területi védelmi bizottság illetékességi területe a megyére terjed ki, elnöke a törvény alapján a főispán, a helyi védelmi bizottság pedig járási illetékességgel látja el a feladatait a járási hivatalvezető elnökletével. A védelmi és biztonsági igazgatás területi és helyi szerveire vonatkozó részletszabályokat a 427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet állapítja meg, amely szintén 2022. november 1-jén lépett hatályba. 

A Vbö. a helyi önkormányzatokat és az irányításuk alatt álló szerveket a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában résztvevő további szervezetek között nevesíti. Ezek a szervezetek kötelesek felkészülni a védelmi és biztonsági feladataik teljesítésére, továbbá együttműködnek a védelmi és biztonsági igazgatás szerveivel. Gondoskodnak a lakosság védelméről a fegyveres összeütközések idején, és a lakosság védelmi és biztonsági feladatokkal összefüggő ellátásáról. Polgári védelmi feladatokat látnak el, közreműködnek a lakosság védelmi és biztonsági célú tájékoztatásában, riasztásában, végrehajtják a különleges jogrend idején kiadott rendeleteket és intézkedéseket. E feladatok ellátása érdekében a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában résztvevő további szervezetek védelmi és biztonsági igazgatási tisztviselőt jelölnek ki. A védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szervezetek javaslattevő, döntés-előkészítő jogkörrel támogatják a területi és a helyi védelmi bizottság munkáját, és közreműködnek a döntéseik végrehajtásában. 

A polgármesterek védelmi feladatai

Mint említettük, a polgármester a védelmi és biztonsági igazgatási feladatait a területi és a helyi védelmi bizottságnak alárendelten látja el. A védekezésben részt vevő polgármester tevékenységét a helyi védelmi bizottság elnöke irányítja, ugyanakkor a védekezés során a területi védelmi bizottság elnöke is utasíthatja a polgármestert a hatáskörébe tartozó feladat végrehajtására. A polgármester és a közbiztonsági referens védelmi és biztonsági felkészítésének követelményeit a területi védelmi bizottság állapítja meg, a helyi védelmi bizottság pedig meghatározza a polgármester, a közbiztonsági referens, továbbá a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő helyi szerv vezetője tartózkodási helyének bejelentése és nyilvántartása rendjét, továbbá a polgármesteri hivatalnál a 24 órás ügyeleti szolgálat ellátásának követelményét.

A honvédelmi és közbiztonsági referens

A Vbö. alapján a polgármester legalább középfokú végzettséggel rendelkező honvédelmi valamint közbiztonsági referenst (a továbbiakban együtt: referens) jelöl ki a védelmi és biztonsági feladat ellátására való felkészülés és a védekezéssel összefüggő feladatok ellátása érdekében. 

A referens közreműködik a honvédelmi felkészülés és védekezés továbbá a védekezésre való felkészülés, valamint a védekezés és a helyreállítás szakmai feladatainak ellátásában. Honvédelmi referens kijelölése a 200 főt meghaladó lakosságszámú településen, közbiztonsági referens kijelölése pedig a katasztrófavédelmi szempontból I. vagy II. veszélyességi osztályba sorolt településeken kötelező. A közös önkormányzati hivatalt működtető települések polgármesterei közösen jelölik ki a referenst, megállapodásuk hiányában ezt a jogkört a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja. A honvédelmi és a közbiztonsági referensi feladatokat ugyanaz a személy is elláthatja.
A honvédelmi referens köteles részt venni a védelmi és biztonsági igazgatás területi vagy helyi szerve által szervezett honvédelmi képzésen, felkészítésen, illetve gyakorlaton, a közbiztonsági referens pedig a kijelölését követő 90 napon belül végzi el a közbiztonsági referensi tanfolyamot. A referens a honvédelmi és védekezési feladatok tervezésében, szervezésében és végrehajtásában a polgármester feladatmeghatározásának megfelelően vesz részt.

A referensek feladatait részletesen a 427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet állapítja meg. A felkészülés időszakában a referens részt vesz a települési honvédelmi illetőleg veszélyelhárítási tervének elkészítésében továbbá a feladatkörét érintő képzésen, felkészítésen és közreműködik a lakosság felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatok ellátásában. A honvédelmi referens fentiek mellett közreműködik a települési szintű katonai igazgatási feladat szervezésében és végrehajtásában, a honvédelmi nevelés helyi szervezésében, sőt a katonai hagyományápolás, hadisírgondozás települési szintű megszervezésében is. Fentiek mellett részt vesz a települést érintő honvédelmi, polgári védelmi gyakorlat megszervezésében és végrehajtásában, kapcsolatot tart a területi védelmi bizottsággal, valamint a védelmi és biztonsági igazgatásban közreműködő más szervvel és szervezettel, gondoskodik az e szervek részére történő adatszolgáltatásról.
A közbiztonsági referens a felkészülés időszakában figyelemmel kíséri a lakosság veszélyhelyzettel kapcsolatos, a helyi sajátosságról és a tanúsítandó magatartási szabályokról történő tájékoztatását és közreműködik a lakossági riasztó és riasztó-tájékoztató végpont működőképességének és karbantartottságának ellenőrzésében. Feladatai közé tartozik a polgármester döntésének támogatása a települési polgári védelmi szervezet létrehozásával és megalakításával kapcsolatban. Részt vesz a polgári védelmi kötelezettséggel terhelt állampolgárok polgári védelmi szervezetbe történő beosztásában, a szervezet kiképzésének és gyakorlatának előkészítésében és lebonyolításában, továbbá kapcsolatot tart a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel, valamint a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő más szervvel és szervezettel.

Fenti feladatok mellet a közbiztonsági referens a védekezés időszakában

  • előkészíti a polgármester védekezéssel kapcsolatos – a lakosság és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme érdekében meghozott – döntését,
  • kapcsolatot tart a védekezést irányító és a védekezésben közreműködő szervvel, és erről tájékoztatja a polgármestert,
  • előkészíti a polgári védelmi szolgálatra kötelező határozatokat és a települési polgári védelmi szervezet alkalmazásának elrendelésével kapcsolatos feladatokat,
     részt vesz a kitelepítés, a kimenekítés, a befogadás és a visszatelepítés végrehajtásában.

A védekezést követően a helyreállítás időszakában a közbiztonsági referens

  • közreműködik a vis maior eljárásban,
  • részt vesz a kárfelmérésben, előkészíti a polgármester helyreállítással kapcsolatos döntéseit,
  • figyelemmel kíséri a helyreállítási és újjáépítési munka helyzetét, 
  • közreműködik a településre érkező segélyszállítmánnyal és adománnyal kapcsolatos tevékenységekben, a helyreállítás és az újjáépítés ellenőrzésében.