Az önkormányzati tűzoltóságok szerepe alapvető a települések tűzvédelmében, és az új szabályozás célja ennek a szerepnek a megerősítése, az önkormányzati tűzoltóságok hatékonyabb működésének és a tűzvédelmi feladatok ellátásának biztosítása. A Korm. rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzati és létesítményi tűzoltóságok, a hivatásos tűzoltóságok, önkormányzati tűzoltóságok és önkéntes tűzoltó egyesületek fenntartásához való hozzájárulásra vonatkozó szabályokat eddig megállapító 239/2011. (XI. 18.) Korm. rendeletet. A két rendelet közötti leglényegesebb eltérés, hogy az új rendelet szabályai már nem alkalmazandók a létesítményi tűzoltóságokra (amelyek gazdálkodó szervezet által tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére létrehozott, önálló működési területtel nem rendelkező tűzoltóságok), továbbá a vonulási terület fogalmát felváltja az elsődleges műveleti körzet fogalom. Az alábbiakban a 272/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) előírásait ismertetjük.
A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény alapján önkormányzati tűzoltóság a tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére létrehozott, elsődleges műveleti körzettel rendelkező önkéntes tűzoltóság, az önkéntes tűzoltó egyesület pedig a tűzmegelőzési, valamint a tűzoltási és műszaki mentési feladatok ellátásában közreműködő vagy részt vevő olyan egyesület, amely alapszabályában ezt tevékenysége céljaként rögzítette. Az önkormányzati tűzoltóság köztestület, amelyet települési önkormányzat vagy társulás önkéntes tűzoltó egyesülettel közösen, vagy önállóan alapíthat. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve a területi szervek útján ellenőrzi az önkormányzati tűzoltóság és a tűzoltási és műszaki mentési feladatokat ellátó önkéntes tűzoltó egyesület tevékenységét.
A törvény 28. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete köteles hozzájárulni annak az önkormányzati tűzoltóságnak és az önkéntes tűzoltó egyesületnek a fenntartásához, amelynek területén a település található. A képviselő-testület továbbá köteles gondoskodni az önkormányzati tűzoltóság fenntartásáról, működtetéséről és fejlesztéséről és közreműködni az önkéntes tűzoltó egyesület fenntartásában, működtetésében és fejlesztésében. A képviselő-testület az önkormányzati tűzoltóság és az önkéntes tűzoltó egyesület alapításában részt vehet.
Az önkormányzati tűzoltóság létesítése
A Korm. rendelet I. fejezetében található rendelkezések meghatározzák az önkormányzati tűzoltóság létesítésének, működésének és feladatainak kereteit. Az önkormányzati tűzoltóságok részt vesznek az önkormányzatok tűzmegelőzési tevékenységében, segítve azok végrehajtását. Fontos, hogy amennyiben tűzvédelmi hiányosságot észlelnek, azt azonnal jelenteniük kell a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek. Az önkormányzati tűzoltóság feladata továbbá a megfelelő személyi állomány és eszközpark biztosítása. Toborzási és képzési feladatokkal gondoskodnak arról, hogy a tűzoltói szolgálatra jelentkezők megfelelő szakmai felkészültséggel rendelkezzenek. Fentiek mellett az önkormányzati tűzoltóság támogatást is nyújthat azoknak az önkéntes tűzoltó egyesületeknek, amelyekkel együttműködési megállapodást kötött.
A Korm. rendelet meghatározza az önkormányzati tűzoltóság működésének alapvető szabályait. Minden önkormányzati tűzoltóság köteles ügyeleti szolgálatot fenntartani, hogy a folyamatos készenlét biztosított legyen. Az önkormányzati tűzoltók időszakos orvosi vizsgálatának költségeit az önkormányzati tűzoltóság viseli. Az önkormányzati tűzoltóságok parancsnokai és szakmai vezetői évente legalább két alkalommal kötelesek részt venni a hivatásos katasztrófavédelmi szerv által szervezett szakmai továbbképzéseken. A Korm. rendelet alapján kell megállapítani az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetét is. Az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetéhez azok a települések tartoznak, amelyek közigazgatási határának legtávolabbi pontjára a riasztott önkormányzati tűzoltóság erői a jelzés vételétől számítva legfeljebb 25 percen belül elsőnek érkeznek ki. Az elsődleges műveleti körzet megnevezés a korábbi vonulási terület fogalmát váltja fel.
Az önkormányzati tűzoltóságok működésének fontos eleme az együttműködési megállapodások megkötése a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel.
Ebben a megállapodásban kell rögzíteni a felek kötelezettségeit, a tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzéséhez szükséges erőforrásokat, valamint a készenléti szolgálat ellátásának feltételeit. Az együttműködési megállapodást az önkormányzati tűzoltóság a megalakulásától számított 30 napon belül kell megkötni.
A Korm. rendelet jelentős figyelmet fordít az önkormányzati tűzoltóságok és a tűzoltási feladatok finanszírozásának átláthatóságára és arányos elosztására. A tűzoltóságok finanszírozásának mértékét a veszélyeztetettségi pontszám alapján kell meghatározni, amely a tűzoltóság operatív körzetéhez tartozó települések veszélyeztetettségét figyelembe vevő súlyozott értékek alapján kerül kiszámításra.A veszélyeztetettségi pontszám a veszélyeztető tényezők súlyozásával kerül kiszámításra. A súlyozott érték meghatározásakor figyelembe kell venni a település távolságát a legközelebbi készenléti jellegű szolgálatot biztosító hivatásos tűzoltóságtól. Ez a tényező 40%-os súlyozást kap. Az adott terület védelmi igényeit jelző lakosságszám 30%-os súlyozással kerül figyelembevételre, a település földrajzi kiterjedése, a településen található veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek száma és a település távolsága az önkormányzati tűzoltóság székhelyétől pedig egyenként 10%-os súlyozással számít a finanszírozás megállapítása során. A pontszám összegzése alapján dől el, hogy mekkora finanszírozást kap az adott önkormányzati tűzoltóság, figyelembe véve az operatív körzet reális veszélyeztetettségét és a rendelkezésre álló központi forrásokat.
Az 1996. évi XXXI. törvény alapján a települési önkormányzat támogatást nyújthat a hivatásos tűzoltóság részére, ez azonban nem kötelező. Amennyiben az önkormányzat támogatást nyújt a hivatásos tűzoltóság részére, a hozzájárulással kapcsolatos feltételeket a települési önkormányzat és a hivatásos tűzoltóság irányítását ellátó hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve között létrejött írásbeli megállapodás rögzíti. A hozzájárulás felhasználásáról a katasztrófavédelmi szerv a települési önkormányzat felé elszámol.
Az önkormányzati tűzoltóság fenntartása
Az önkormányzati tűzoltóság és az önkéntes tűzoltó egyesület fenntartásához, működéséhez és fejlesztéséhez szükséges, a központi költségvetési támogatásokat kiegészítő forrásokat a települési önkormányzatok fent már említett éves hozzájárulása biztosítja. Az önkormányzati tűzoltóság fenntartásához történő hozzájárulásra vonatkozó megállapodást az önkormányzati tűzoltóság és az elsődleges műveleti körzetéhez tartozó települési önkormányzatok képviselő-testületei kötik meg. A hozzájárulás mértékét elsősorban a települések lakosságszámára, valamint a közigazgatási területük nagyságára figyelemmel kell meghatározni. Az önkormányzatok éves hozzájárulásának mértékét úgy kell megállapítani, hogy az a központi költségvetési hozzájárulással együtt fedezetet nyújtson az önkormányzati tűzoltóság éves fejlesztési, fenntartási és működési kiadásaihoz. A fenntartásához biztosított hozzájárulás felhasználásáról az önkormányzati tűzoltóság köteles elszámolni a támogatást nyújtó önkormányzatok felé.
Az önkormányzat támogatást nyújt továbbá a tűzoltási és műszaki mentési feladatok ellátásában közreműködő önkéntes tűzoltó egyesület részére is. A hozzájárulás mértékét és feltételeit a támogatást biztosító települési önkormányzat képviselő-testülete és az önkéntes tűzoltó egyesület között létrejött megállapodás tartalmazza. A települési önkormányzat hozzájárulásának mértékét az önkéntes tűzoltó egyesület vállalt feladatainak alapszintű ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek alapján kell megállapítani.