A kistelepülési üzletek támogatásáról

A Kormány 62/2021. (II. 12.) Korm. rendelettel meghatározta a kistelepülési üzletek támogatásának szabályait. A támogatás már meglévő üzletek fejlesztéséhez, új üzletek kialakításához és az alkalmazotti bérek járulékainak kifizetéséhez használható fel. Az alábbiakban a rendelet fontosabb rendelkezéseit ismertetjük.

Szerző: dr. Balás Endre

A rendelet alapján kistelepülésnek minősül a támogatási kérelem benyújtása évének vagy az azt megelőző év január 1-jén 2 000 fő vagy ennél kevesebb állandó lakosságszámmal rendelkező település. A támogatással kapcsolatos lebonyolító szervi feladatokat a Bethlen Gábor Alapkezelő Közhasznú Nonprofit Zrt. látja el. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. végzi a Bethlen Gábor Alap pénzeszközeinek kezelését, amelynek célja a Kormány nemzetpolitikai stratégiájához kapcsolódó célok megvalósulásának elősegítése. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. (a továbbiakban: lebonyolító szerv) a kezelője a hazai nemzetiségi és egyházi pályázatoknak is.

A rendelet alapján a támogatás kedvezményezettje lehet
a)    olyan gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy szövetkezet, amely kistelepülésen kiskereskedelmi tevékenység keretében napi fogyasztási cikket értékesítő üzletet üzemeltet, és az üzlet főtevékenysége az élelmiszer jellegű bolti vegyes kereskedelem, vagy
b)    olyan már működő vagy újonnan induló gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy szövetkezet, amely olyan kistelepülésen ahol ilyen üzlet nem működik kiskereskedelmi tevékenység keretében vállalja napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet üzemeltetését.

A támogatás kistelepülésen működési engedéllyel rendelkező, illetve bejelentett üzlet
-    kialakításához,
-    fejlesztéséhez,
-    az üzlet fenntartása érdekében szükséges foglalkoztatási költségek csökkentéséhez
igényelhető.

A támogatás a következő kiadásokra használható fel:
a)    az üzlet
-    külső és belső felújítására, ideértve az épületgépészeti korszerűsítést is,
-    bővítésére, építésére,
-    akadálymentesítésére,
b)    a kiskereskedelmi tevékenység és a támogatási kérelemben vállalt egyéb szolgáltatás folytatásához szükséges eszközök, különösen a berendezési bútorzat, melegentartó eszköz, hűtőpult, hűtő, feldolgozógép, sütő, kelesztő gép, pénztárgép, számítógép, POS terminál, illetve az elektronikai eszközökhöz kapcsolódó immateriális javak (szoftver, licencdíj) beszerzésére,
c)    az üzlet és a vállalt szolgáltatás hatékony üzemeltetése érdekében indokolt képzés költségeire,
d)    az üzletnek helyet adó ingatlan adásvétele során a vételár megfizetéséhez,
e)    az üzletben a munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy – kivéve a vállalkozási és megbízási szerződés alapján foglalkoztatott valamint a gazdasági társaság felügyelő bizottsági tagja – foglalkoztatásával kapcsolatban a munkáltatót terhelő közterhek megfizetéséhez.

A támogatás több támogatható tevékenységre is igényelhető egyidejűleg.

A támogatás mértéke
a)    az a) pontban meghatározott tevékenység esetében az elszámolható költség legfeljebb 80%-a, de legfeljebb 50.000.000,- Ft,
b)    a b) és c) pontban meghatározott tevékenység esetében az elszámolható költség legfeljebb 75%-a, de legfeljebb 12.000.000,- Ft,
c)    a d) pontban meghatározott tevékenység esetében legfeljebb a vételár 50%-a, de legfeljebb 5.000.000,- Ft,
d)    az e) pontban meghatározott cél esetében a foglalkoztatott után fizetendő, a munkáltatót terhelő közterhek adott évre számított teljes összege azzal, hogy 2021-ben és 2022-ben legfeljebb két fő, 2023-tól legfeljebb egy fő tekintetében igényelhető a támogatás az a)-d) pontok szerinti tevékenység megvalósításától számított legfeljebb öt évig, vagyis a fenntartási időszak végéig.

 
 

A támogatás igénybevételének feltétele, hogy a támogatás igénylője a támogatási kérelem benyújtásakor
-    rendelkezik üzleti tervvel,
-    nyilatkozatot tesz a támogatási kérelem benyújtását megelőző kettő és a folyamatban lévő üzleti évben igényelt csekély összegű támogatás euróban kifejezett összegéről, a támogatóról, a támogatási vagy egyéb szerződés számáról és a támogatástartalomról szóló határozat számáról (új vállalkozás esetén a nyilatkozat csatolása nem szükséges),
-    igazolja, hogy nincs az állami adó és vámhatóság által adók módjára behajtandó köztartozása, lejárt esedékességű adótartozása (kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett, és azt a vonatkozó döntés hitelesített másolatával igazolja, vagy a támogatói okirat kiadásáig a tartozását rendezi),
-    benyújtja a támogatott tevékenység bekerülési költséget tartalmazó költségtervet,
-    nyilatkozik az üzlethelyiségben közösségi tér kialakításának szándékáról,
-    nyilatkozik az egyetemes postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködési szándékáról,
-    nyilatkozik a gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazási szándékáról,
-    csatolja az üzletre vonatkozóan a főtevékenységet alátámasztó könyvelői vagy könyvvizsgálói igazolást,
-    csatolja a támogatással érintett üzlet helye szerinti település jegyzője által kiadott igazolást a településen hatályos működési engedéllyel rendelkező, illetve bejelentett, napi fogyasztási cikkeket a fogyasztók részére forgalmazó üzletek számáról,
-    a közszolgáltatási csekély összegű támogatási kérelemhez csatolja a veszteséges működést igazoló – számviteli dokumentáción alapuló könyvelői nyilatkozattal kiegészített – ügyvezetői nyilatkozatot,
-    ingatlanvásárlás esetén az adásvétel vonatkozásában a megkötött előszerződést benyújtja,
-    benyújtja a használatot igazoló okiratot, valamint a támogatási kérelemben megfogalmazott, az ingatlant érintő tevékenység megvalósításához a tulajdonosi hozzájárulást (abban az esetben, ha a támogatással érintett üzlet nem a kedvezményezett tulajdonában van),
-    nyilatkozik, hogy a rendelet szerint induló vállalkozásnak minősül-e.

Az igénylő a támogatói okirat kiadásához
-    igazolja, hogy nem minősül nehéz helyzetben levő vállalkozásnak (kivéve, ha 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1. és 2021. június 30. között nehéz helyzetbe került),
-    igazolja, hogy nem áll rendezetlen támogatás-visszafizetési kötelezettség hatálya alatt valamely, az Európai Bizottság által hozott, állami támogatás visszafizettetésére irányuló, Magyarországnak címzett határozat alapján (kivéve a rendelet 12. § (3) bekezdése szerinti esetekben),
-    igazolja az állam javára, az üzletnek helyet adó ingatlanra, a támogatási jogviszony létrejöttétől számított 5 évig terjedő időtartamra, a támogatás mértékének megfelelő összeg erejéig jelzálogjog és elidegenítési és terhelési tilalom bejegyzését,
-    ha postai közreműködői tevékenység ellátását vállalta, bemutatja az erre vonatkozó szerződés másolatát,
-    ha gyógyszer forgalmazását vállalta, bemutatja a gyógyszer beszerzésére vonatkozó szerződés másolatát,
-    ha egyéb tevékenység folytatását is vállalta, igazolja a vállalt tevékenység folytatásához szükséges engedélyek beszerzését,
-    igazolja a munkavállaló hátrányos helyzetét vagy megváltozott munkaképességét (ha a támogatást ezen a jogcímen kívánja igénybe venni).

A támogatás folyósításához a kedvezményezettnek
-    nyilatkoznia kell arról, hogy nem áll fenn harmadik személy irányában olyan kötelezettsége, amely a támogatás céljának megvalósulását meghiúsíthatja,
-    nyilatkoznia kell arról, hogy a támogatói okirat kiadásakor nincs támogatás jogosulatlan, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása miatt köztartozása,
-    ingatlanvásárlásra igényelt támogatás esetén csatolnia kell az adásvételi, illetve a lízingszerződés másolatát,
-    a munkáltatói járulék kifizetéséhez igényelt támogatás esetén hitelt érdemlően igazolnia kell a munkabér és munkáltatót terhelő közterhek mértékét, a jogviszony fennállását, a munkaidő mértékét, az üzletben foglalkoztatottak számát.

Új üzlet létesítése esetén a támogatás igénylője – fentiek mellett – nyilatkozik
-    az üzlet működési engedélyének megszerzéséről,
-    az üzlet üzemeltetésére irányuló szándéknak a kereskedelmi hatóság részére történő bejelentése várható nyilvántartásba vételéről,
-    az üzletben várhatóan foglalkoztatott alkalmazottak számáról,
-    az üzlet tervezett heti és napi nyitvatartási idejéről.

A munkáltatói járulék kifizetéséhez igényelt támogatásra a kedvezményezett a foglalkoztatotti jogviszony létesítésétől kezdődően, de legkorábban a támogatási kérelem benyújtása évének január 1-jétől jogosult. Új üzlet létesítése esetén a jogosultság kezdő napja az üzlet működéséhez szükséges foglalkoztatotti jogviszony létrehozásának legfeljebb a támogatott tevékenység megvalósítása utolsó napjától számított 90 napon belüli napja. A munkáltatói járulék kifizetéséhez igényelt támogatás mértékének megállapításához vizsgálni kell a foglalkoztatotti jogviszony szerinti munkaidőt és az üzlet nyitvatartását. Teljes napi munkaidejű foglalkoztatott esetén abban az esetben adható teljes támogatási összeg, ha az üzlet nyitvatartása eléri a heti 30 órát. Ha a nyitvatartás heti időtartama kevesebb, a támogatás mértékét arányosan csökkenteni kell, kivéve, ha a támogatás igénylője a kérelemben hosszabb idejű nyitvatartást vállal.

A támogatás igénybevételéhez a támogatás igénylőjének vállalnia kell, hogy a támogatással érintett álláshelyet a támogatás folyósításától számított legalább egy évig betölti. A munkáltatói járulék kifizetéséhez nyújtott támogatás legfeljebb a fenntartási időszakra nyújtható. Az ezzel kapcsolatos kérelmet a rendelet hatálybalépését követő évtől, minden évben március 1-jéig lehet benyújtani. Ha a támogatással érintett álláshely betöltésére március 1-jét követően kerül sor, a kérelem benyújtásának határideje az álláshely betöltését követő 15. nap, azonban kérelem a tárgyévre vonatkozóan november 1. napja után nem nyújtható be. A támogató a munkáltatói járulék kifizetéséhez igényelt támogatáshoz minden évben új támogatói okiratot ad ki, és a támogatást egyösszegben folyósítja a támogatói okirat kiadásától számított 15 napon belül.

Ha a támogatás igénylője postai közreműködői tevékenység és a postai közreműködői tevékenységhez kapcsolódó egyéb, az egyetemes postai szolgáltató által meghatározott tevékenység ellátását is vállalja, és csatolja az egyetemes postai szolgáltató postai közreműködői szerződés megkötésére vonatkozó szándéknyilatkozatát, a lebonyolító szerv a támogatás igénylőjének erre irányuló kérelme alapján javaslatot tesz a támogatónak. Ha az érintett kistelepülés vonatkozásában több támogatást igénylő is csatolja a szándéknyilatkozatot, a támogató jelöli ki azt az egy igénylőt, aki részére a postai közreműködői tevékenység érdekében támogatás nyújtható. A postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködés vállalása esetén az üzletnek alkalmasnak kell lennie a postai közreműködői tevékenység, és egyéb az egyetemes postai szolgáltató által meghatározott tevékenység ellátására akár az alapműködéstől elkülönülten, külön helyiség biztosítása nélkül is.

Ha a támogatás igénylője gyógyszer forgalmazását vállalja, a gyógyszer beszerzésére vonatkozóan a közúton történő megközelítés figyelembevételével az üzlethez legközelebb eső közforgalmú gyógyszertár működtetőjével szerződést köt, ha ez nem lehetséges, elsősorban más – a közúton történő megközelítés figyelembevételével közelebb eső, de legfeljebb 30 km távolságra működő – közforgalmú gyógyszertárral kell a gyógyszer beszerzésére vonatkozó szerződést megkötnie.

A támogatással érintett üzletnek, illetve az annak helyet adó ingatlannak a támogatott tevékenység megvalósulását követően meg kell felelnie a hatályos jogszabályi előírásoknak, valamint a rendezett környezet elvárásainak, különösen a településképi arculati szabályoknak. Az épületnek meg kell felelnie a támogatói okiratban meghatározott homlokzati leírásnak és az arculati kézikönyvben meghatározottaknak. Közösségi tér kialakításának vállalása esetén elsődlegesen az üzleten belül kell kialakítani az igénybe vevők részére egy megfelelő méretű teret, amely legalább 6 fő részére biztosít pihenési lehetőséget. Ha az üzletben ilyen tér nem alakítható ki, az üzleten kívül kell a megfelelő fedett pihenőhelyet biztosítani.

A támogatói okirat alapján a támogatottnak a következő biztosítékok nyújtását kell vállalnia. A kedvezményezettnek a fizetési számlavezető pénzforgalmi szolgáltatója által adott beszedési megbízásra vonatkozó felhatalmazó levelet vagy biztosítási szerződés alapján kiállított készfizető kezességvállalást tartalmazó kötelezvényt kell benyújtania. Ingatlan vásárlására tekintettel nyújtott támogatás esetén az üzletnek helyet adó ingatlanra a támogatási jogviszony létrejöttétől számított 5 évig terjedő időtartamra a támogatás mértékének megfelelő összeg erejéig az állam javára jelzálogjogot, valamint elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyezni. A támogatói okiratnak továbbá – a fenti biztosítékok mellett – a kedvezményezett választása szerint tartalmaznia kell az alábbi kötelező biztosítékok közül legalább egyet:
a)    jelzálogjog ingatlanra,
b)    jelzálogjog ingóságra,
c)    bankgarancia,
d)    garanciaszervezet által vállalt kezesség vagy
e)    garanciabiztosítási szerződés alapján kiállított kötelezvény.

A támogatás a lebonyolító szerv részére – a benyújtási határidőn belül az erre a célra fejlesztett elektronikus felületen keresztül – megküldött, cégszerűen aláírt támogatási kérelem benyújtásával igényelhető. A támogatási kérelem benyújtási határidejét a támogató a lebonyolító szerv és a Kormány honlapján, legkésőbb 2021. április 1-jéig felhívásban közzéteszi. A támogatási kérelemhez csatolni kell a fenti nyilatkozatokat, dokumentumokat, de a támogató a támogatási kérelem elbírálásához szükséges további információk, adatok, iratok benyújtását is előírhatja.

A formai szempontból megfelelő támogatási kérelmet a lebonyolító a támogatónak megküldi, amely a támogatási kérelem tartalmát a következő szakmai szempontok szerint vizsgálja meg:
a)    a támogatási kérelem indokoltsága, célja, részletes szakmai tartalma, komplexitása,
b)    a fejlesztés fenntarthatóságának és várható társadalmi hatásának az igénylő általi bemutatása,
c)    a fejlesztés eredményeként bővített, korszerűsített üzletnek és üzlethelyiségnek a Településképi Arculati Kézikönyvnek való megfelelés bemutatása,
d)    a településen és a környező településeken működő üzletek számának, a napi fogyasztási cikkek hozzáférési lehetősége,
e)    a vállalt szolgáltatás nyújtása esetén, az üzlet helye szerinti településen élőknek a vállalt szolgáltatáshoz való hozzáférésének bemutatása,
f)    a támogatott tevékenység komplexitása, ha a támogatás igénylője egyéb szolgáltatások biztosítását is vállalja, ideértve az egyetemes postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködést, a közösségi tér kialakítását vagy a gyógyszerek forgalmazását.

A tartalmi vizsgálat során a támogató a támogatás igénylőjéhez további kérdéseket intézhet, és dokumentumokat kérhet be. A támogatási kérelemről a támogató a benyújtási határidő lejártától számított négy hónapon belül hoz támogatási döntést. A támogató a döntésben a vállalható szolgáltatások és a vállalt szolgáltatás folytatásához szükséges körülmények kialakításához kapcsolódó támogatási tevékenységekkel összefüggésben eltérhet a támogatási kérelemtől. A kérelmező a döntésről való tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül a támogatói okirat kiadásához szükséges dokumentumokat, adatokat megküldi a lebonyolító szer részére. A támogatás folyósítására a támogatói okirat hatálybalépését követő 15 napon belül kerül sor. A megítélt támogatás összegéig támogatási előleg nyújtható.

Új üzlet létesítése esetén a fenntartási időszak kezdő időpontja az üzlet üzemeltetésének a kereskedelmi hatóság általi nyilvántartásba vétele, engedélyköteles tevékenység esetén a működési engedély kiadásának az időpontja. A rendelet meghatároz rendelkezéseket az egyes költségek elszámolásával és a támogatás felhasználásával kapcsolatos szakmai beszámoló elkészítésével kapcsolatban is.

A Kormány a támogatást a központi költségvetés Magyar Falu Program előirányzatából vissza nem térítendő támogatásként nyújtja. A támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és
-    csekély összegű támogatásként,
-    regionális beruházási támogatásként,
-    induló vállalkozásnak nyújtott támogatásként,
-    energiahatékonysági célú beruházási támogatásként,
-    megújuló energia termeléséhez nyújtott beruházási támogatásként,
-    hátrányos helyzetű munkavállaló felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatásként,
-    megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatásához nyújtható támogatásként,
-    csekély összegű közszolgáltatási támogatásként
nyújtható. Az egyes támogatási formákra a rendelet III. Fejezetében foglalt szabályok az irányadók.