A kincstári könyvvezetési szolgáltatás kiterjesztése

A Kormány az 1562/2018. (XI. 10.) Korm. határozatban döntött a kincstári könyvvezetési szolgáltatás kialakításáról. A határozat alapján a Kormány az önkormányzati ASP rendszer igénybevételével a Magyar Államkincstár útján pilot projekt keretében biztosította a kincstári könyvvezetési szolgáltatás lehetőségét a projektben részt vevő, háromezer fő lakosságszámot el nem érő települési önkormányzatok számára.

Szerző: dr. Balás Endre

A határozat alapján a Kincstár a szolgáltatást egy előzetesen kialakított kiválasztási módszertan által meghatározott önkormányzati kör részére ajánlotta ki. A projekthez a megkeresett önkormányzatok önkéntesen csatlakozhattak. A Kincstár így 2019. január 1-jétől a pilot projekt keretében 4 megyében 52 önkormányzat részére nyújt könyvvezetési szolgáltatást.

A könyvvezetési szolgáltatás kereteit az ASP gazdálkodási szakrendszere biztosítja. Az ASP keretrendszerében elkülönülnek egymástól a kincstári könyvvezetési szolgáltatást igénybe vevő és az azt nem alkalmazó önkormányzatok, így a szolgáltatást igénylő önkormányzatok esetében a gazdálkodási szakrendszer más működési módban használható. A könyvvezetéshez szükséges alapbizonylatokat az önkormányzatok munkatársai töltik fel a szakrendszerbe, amely alapján a Kincstár munkatársai elvégzik a napi könyvelési feladatokat. A Kincstár tehát egy könyvelő irodához hasonló módon végzi a könyvelést, rögzíti a költségvetési szervek gazdasági eseményeit.


Az 1562/2018. (XI. 10.) Korm. határozat végrehajtása érdekében módosult a 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.), melynek 20018. november 13-tól hatályos 9. § (2a) bekezdése alapján a helyi önkormányzat, a helyi nemzetiségi önkormányzat és az önkormányzati társulás valamint az ezek által alapított költségvetési szervek és a Kincstár közötti megállapodás alapján a Kincstár is elláthatja a költségvetési szerv gazdasági szervezetének feladatait, vagyis a költségvetés tervezésével, az előirányzatok módosításával, átcsoportosításával és felhasználásával, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a pénzügyi, számviteli rend betartásával kapcsolatos feladatokat.


Gazdasági szervezettel jelenleg sem rendelkezik minden költségvetési szerv. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (4a) bekezdése alapján, ha a költségvetési szerv éves átlagos statisztikai állományi létszáma a 100 főt nem éri el a gazdasági szervezet feladatait – az államháztartás önkormányzati alrendszerében – az önkormányzati hivatal látja el. Az Ávr. 9. § (4) bekezdése alapján, ha az önkormányzati hivatalnál, vagy a társulási tanács munkaszervezeti feladatait ellátó költségvetési szervnél önálló szervezeti egység kialakítására nincs lehetőség, az önkormányzati hivatal vagy a munkaszervezeti feladatokat ellátó költségvetési szerv egészében kell biztosítani a gazdasági szerv feladatainak ellátását.


A Kormány az 1915/2020. (XII. 17.) határozatban a kincstári könyvvezetési szolgáltatás kiterjesztésének vizsgálatáról és az önkormányzati ASP rendszer gazdálkodási szakrendszerének továbbfejlesztéséről döntött. A határozatban a Kormány megbízta a pénzügyminisztert és a belügyminisztert, hogy az ASP rendszerben vizsgálják meg a folyamatautomatizálás, és ennek keretében a robotizált könyvelési tételek bevezetésének lehetőségeit és egyes statisztikai adatgyűjtések kiváltásának lehetőségét. A határozat alapján meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy az önkormányzati ASP rendszerben a személyi juttatások számviteli elszámolása és az online számla adatszolgáltatások teljesítése automatizált módon valósuljon meg. E feladat határideje 2022. február 1.


A határozat alapján továbbá a pénzügyminiszter – 2022. március 31-i határidővel – köteles megvizsgálni, a kincstári könyvvezetési szolgáltatás kiterjesztésének lehetőségeit a háromezer fő lakosságszámot el nem érő települési önkormányzatok, a nemzetiségi önkormányzatok és az önkormányzati társulások valamint ezek költségvetési szervei részére.